sommar kanske

Jag påminns konstant om lukter, känslor och ljud som får mig att vibrera av sommarkärlek. Fleet Foxes Tiger Mountain Peasant Song är högsommartider/emmabodafragment. Regnet har antagit en annan lukt som får en att vilja sitta i vår vita sommarstuga och sluka Haruki Murakami-böcker om drömmar med te i handen. Tågresor blir vackrare och vackrare och allt blommar ut, får en att glömma den ångest som innan arbetat i ens kropp. Med sommarkort kommer vi ta åkturer till Ystad och läsa böcker i rosenträdgården, eller när det regnar bland gamla böcker på bokkaféet. Nu spelas Bon Iver, som får en att tänka på ödsliga gröna skogar i vit dimma. Solnedgångar ovanför fältet, studsmatteljud och morfars gräsklippare brummande i bakgrunden. Sommaröl på möllan, fuktiga tjocktröjor i nattdis. Vakna upp bland vita väggar och fågelkvitter, och inse, att nej, jag har inte dött och kommit till himmeln, det är så här det känns att verkligen leva. Och så fisklukten blandat med glass, sand och gåshud i Mossby kiosken. Förbi all press, alla vanor, alla intrampade korridorer och ändlösa samtalsämnen. Jag sitter med tårar i ögonen, för det är så fint. Detta är mitt sista skolsommarlov, nu ska jag bara finnas till och leva.
Känslan:











Kommentarer
Postat av: Julia

Jag längtar!fick murakamis "fågeln som vrider upp världen" i födelsedagspresent, du kan låna den när jag läst klart:) konstig men bra.. kram till dig finis!

2010-06-11 @ 12:46:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0